PLAN DE ÎMBUNĂTĂȚIRE A CALITĂȚII ÎN ȘCOALA PROFESIONALĂ COM: ALEXĂNDRENI 2017 - 2018

24.01.2018 10:18

  FACTORII DECISIVI ÎN ASIGURAREA CALITĂȚII

·         Atitudine

·         Responsabilitate

·         Cunoștințe și competențe

·         Implicare

·         Motivarea tuturor

 

 

               EDUCAȚIA DE CALITATE

·         Promovează învățarea centrată pe elevi;

·         Este oferită de instituții responsabile de procesele și serviciile oferite;

·         Este orientată pe finalități și formare de competențe profesionale;

·         Respectă libertatea academică și are la bază autonomia instituțională;

·         Este promovată la toate nivelele și pe toate structurile instituționale;

·         Asigură participarea activă a actorilor educaționali și valorizarea resurselor umane;

·         Se realizează prin dialog și prin relații de parteneriat;

·         Se bazează pe inovație și diversitate;

·         Abordează procesul educațional sistemic, integru;

·         Are permanent în vizor îmbunătățirea continuă a performanțelor;

·         Mizează pe interdependența între furnizorii și beneficiarii implicați în oferta de educație.

 

         CULTURA CALITĂȚII ÎN INSTITUȚIILE DE ÎNVĂȚĂMÎNT PRESUPUNE:

·         Responsabilitatea întregii comunități academice pentru calitatea serviciilor oferite;

·         Dorința de a se angaja într-un proces de autoevaluare permanentă și îmbunătățire continuă;

·         Asigurarea transparenței și acționarea în baza unui set de documente normativ-reglatorii ce vor conține un set de proceduri specifice nivelului 3;

·         Responsabilitatea explicită pentru controlul/ evaluarea calității sectorului profesional;

·         Acțiuni prompte din partea managerilor pentru corecția neconformităților, lichidarea lacunelor.

 

Puncte slabe descoperite în urma analizei SWOT:

·         Asigurarea insuficientă a cadrelor didactice cu literatură metodică

·         Suportul didactic parțial deteriorat, care nu mai corespunde noilor cerințe curriculare necesită renovare

·         Insuficiența mijloacelor tehnice informaționale în fiecare sală de clasă

·         Slaba motivare financiară a cadrelor didactice pentru desfășurarea unei activități didactice eficiente

·         Reticența față de nou și schimbare a unor cadre didactice

·         Absenteismul în rândul unor elevi

·         Elevi rămași fără supravegherea părinților

·         Lipsa motivației de a învăța

 

Membrii comisiei consideră că, având în vedere specificul contingentului de elevi din învățământul profesional-tehnic trebuie să se urmărească cu prioritate:

1.      Reducerea absenteismului și abandonului școlar

2.      Implicarea elevilor, părinților și cadrelor didactice în evaluarea procesului instructiv-educativ al școlii

3.      Pregătirea eficientă a elevilor pentru examenele de absolvire

 

 

Astfel, se vor urmări următoarele obiective:

·         A familiariza toate cadrele didactice cu tehnicile de instruire centrate pe elev

·         A eficientiza activitățile instructiv-educative desfășurate

·         A implica mai activ părinții și elevii în procesul de evaluare

·         A promova cadrele didactice și elevii cu performanțe

·         A implica profesorii și elevii în diferite proiecte pentru dotarea sălilor de clasă cu material didactic

·         A crea condiții optime de lucru pentru elevi și cadre didactice

 

Domenii care necesită îmbunătățirea calității

Activitățile de îmbunătățire

Efecte scontate

A.     CAPACITATE INSTITUȚIONALĂ

1.      Existența și funcționarea sistemului de comunicare internă și externă

 

 

-          Crearea unei baze de date cu adresele electronice a tuturor cadrelor didactice, a elevilor și a părinților pentru comunicare eficientă;

-          Crearea și asigurarea funcționării și gestionarea site-ului instituției.

 

 

-          Optimizarea circulației informației între școală, profesori, părinți și elevi;

-          Utilizarea feed-back-ului obținut de la profesori, elevi și părinți pentru ameliorarea calității procesului instructiv-educativ;

-          Vizibilitatea și promovarea imaginii instituției în mediul online.

2.      Asigurarea securității elevilor

-          Familiarizarea elevilor cu regulamentul de ordine internă a școlii și a regulamentelor cu privire la securitatea și comportamentul în timpul procesului instructiv-educativ și în timpul vacanțelor.

-          Asigurarea climatului de siguranță pentru elevi și personalul școlii, evitarea unor probleme de disciplină, a actelor violente sau huliganice și a eventualelor accidente.

3.      Dotarea și utilizarea spațiilor instituției

-          Optimizarea condițiilor de trai în cămine, săli de clasă prin implicarea în cadrul orelor practice și la finele fiecărui an de studii a elevilor și profesorilor de la specialitățile de tencuitori, electromontori în perfecționarea spațiilor.

-          Satisfacția elevilor și a profesorilor privind accesul la resursele educaționale prin crearea unui ambiant plăcut și eficient în derularea procesului instructiv-educativ

4.      Dotarea cu mijloace de învățământ

-          Asigurarea cadrelor didactice cu literatură metodică prin alocarea a 10 000 lei anual din bugetul instituției;

-          Implicarea în diferite proiecte pentru dotarea sălilor de clasă cu material didactic tehnic.

-          Modernizarea învățământului, accesibilitatea cunoștințelor, creșterea gradului de înțelegere, facilitatea muncii profesorului și a elevului, centrarea activității pe elev.

5.      Managementul personalului didactic și de conducere

-          Promovarea cadrelor didactice cu performanță;

-          Asigurarea paticipării cadrelor didactice la cursuri de formare continuă;

-          Motivarea cadrelor didactice pentru participare la competiții și concursuri;

-          Recrutarea cadrelor didactice pe măsura necesităților;

-          Respectarea Regulamentului instituției și sancționarea celor care nu se conformează.

-          Instaurarea unui climat de disciplină, ordine și respect esențial pentru derularea procesului instructiv-educativ;

-          Creșterea gradului de implicare a profesorilor în toate activitățile școlii;

-          Lărgirea viziunii și orizontului școlii în privința dezvoltării ulterioare.

B.      EFICACITATEA EDUCAȚIONALĂ

1.      Existența parteneriatelor cu reprezentanți ai comunității

 

 

-          Organizarea ședințelor cu părinții în cadrul cărora se vor dezbate problemele școlii și modurile de ameliorare a acestora;

-          Parteneriate educaționale cu diverși agenți în vederea instruirii tinerilor și petrecerea practicii de producere a elevilor;

-          Parteneriate educaționale cu diverși agenți, asociații, ONG în vederea instruirii profesorilor și pilotarea curriculumului la diverse discipline.

 

 

-          Implicarea părinților în procesul educativ al elevilor;

-          Adaptarea cerințelor școlii la nevoile societății.

2.      Proiectarea și aplicarea curriculumului

-          Elaborarea curriculumurilor pentru stagiile de practică la fiecare profesie;

-          Elaborarea proiectelor conform Curriculumurilor pentru învățământul profesional-tehnic.

-          Un învățământ stimulativ, motivant, centrat pe elev și nevoile acestuia.

3.      Evaluarea rezultatelor școlare

-          Evaluarea periodică sistematică și unitară; fiecare responsabil de catedră să urmărească periodicitatea notării elevilor de către  membrii catedrei și să atragă atenția acolo unde există ramâneri în urmă pentru a remedia din timp problemele;

-          Transmitera rezultatelor evaluării către părinții elevilor;

-          Motivarea elevilor pentru învățare prin organizarea de concursuri, olimpiade interne și oferirea diplomelor celor ce se vor evidenția cu rezultate remarcabile.

-          Evitarea discrepanțelor de evaluare de către profesori;

-          Asigurarea unei ritmicități în notare care să evite aglomerarea spre finalul semestrului sau anului de studii;

-          Sesizarea din timp a eventualelor ramâneri în urmă sau a pericolelor de nereușită școlară;

-          Creșterea gradului de implicare a elevilor în activitățile școlii.

4.      Activitatea științifică

-          Utilizarea experienței științifice acumulate în activitatea didactică printr-un invățământ novator, modern, centrat pe elev;

-          Promovarea și asistența la ore publice în scopul schimbului de experiență și perfecționării activității didactice.

-          Creșterea calității profesionale, metodice, și științifice a cadrelor didactice.

5.      Activitatea metodică a cadrelor didactice

-          Implicarea mai multor profesori în programele de formare continuă.

-          Să nu existe nici un profesor în școală care să nu fi urmat programe de formare continuă în ultimii 5 ani;

-          Un învățământ modern, centrat pe elev și pe necesitățile acestuia.

C.      MANAGEMENTUL CALITĂȚII

1.      Existența și aplicarea procedurilor de autoevaluare instituțională

 

 

-          Implicarea profesorilor, elevilor, părinților în procedurile de autoevaluare;

-          Elaborarea de chestionare proprii care să fie aplicate în școală și prelucrate de CEIAC;

-          Stabilirea unor proceduri sistematice de evaluare a satisfacției educabililor, părinților și altor membri semnificativi ai comunității în privința activităților esențiale desfășurate în școală. Periodic diriginții pot face o anchetă printre elevi și părinți cu privire la activitatea educațională și condițiile de trai în cămine. Datele vor fi prezentate CEIAC, iar aceasta Consiliului de administrație pentru a se lua măsurile necesare.

 

 

-          O evaluare mai obiectivă a școlii care va permite remedierea la timp a problemelor;

-          Informarea ritmică asupra feed-back-ului din partea elevilor va crește încrederea acestora în școală și în educație respectându-le rolul de beneficiari ai educației.

2.      Evaluarea calității activității corpului profesoral

-          Stabilirea indicatorilor de evaluare a cadrelor didactice prin feed-back-ul primit de la elevi;

-          Motivarea și recompensarea personalului didactic pentru activitățile extrașcolare și extracurriculare;

-          Stabilirea unor indicatori de evaluare a cadrelor didactice privind fructificarea participării la programele de formare și dezvoltare profesională, la programele de parteneriat, relația cu elevii.

-          Creșterea calitativă a activității cadrelor didactice;

-          Implicarea mai profundă a cadrelor didactice în activitățile desfășurate în școală și de către școală;

-          Diversificarea proiectelor și colaborarea cu alte școli.

 

                                                              

                                                                  ANALIZA SWOT

                                                             OFERTA CURRICULARĂ

                    Puncte forte:

-          Activitatea extracurriculară bogată și diversificată pe toate componentele educației

-          Promovarea noului, inovației și impactul pozitiv al proiectelor naționale, internaționale și locale;

-          Școala dispune de material curricular (planuri de invățământ, programe, manuale, ghiduri culegeri etc.).

                Puncte slabe:

-          Asigurarea insuficientă a materialelor didactice;

-          Asigurarea insuficientă a cadrelor didactice cu literatură metodică;

-          Suportul didactic parțial depășit nu mai corespunde noilor cerințe curriculare.

                     Oportunități:

-          Creșterea rolului, dar și a responsabilității școlii față de beneficiarii educației, față de societatea civilă și diversificarea implicării acestora în viața societății;

-          Centrarea demersurilor didactice pe formarea și dezvoltarea competențelor funcționale de bază necesare pentru încadrarea pe piața muncii.

                      Amenințări:

-          Suprasolicitarea elevilor;

-          Menținerea unei rate de absenteism școlar;

-          Lipsa de coerență în aplicarea Curriculumului.

 

                                                                    RESURSE UMANE

                          Puncte forte:

-          Personal didactic calificat prin cursuri de formare continuă pe toate componentele activității didactice;

-          Ponderea cadrelor didactice titulare de master și grad didactic;

-          Climat educațional deschis, stimulativ datorită relațiilor interpersonale deschise;

-          Lipsa conflictelor majore;

-          Număr considerabil de elevi premianți la diverse concursuri și festivaluri naționale și regionale;

-          Rata considerabilă de încadrare în câmpul muncii a absolvenților școlii.

                     Puncte slabe:

-          Inerția unor cadre didactice în acceptarea noului și, în special, în regândirea relației profesor-elev;

-          Frecvența elevilor, numărul mare de absențe motivate și nemotivate;

-          Elevi rămași fără supravegherea părinților.

                         Oportunități:

-          Varietatea cursurilor de formare și perfecționare organizate;

-          Posibilități de motivare, stimulare a cadrelor didactice.

                   Amenințări:

-          Fluctuația cadreor didactice;

-          Diminuarea motivației elevilor pentru învățătură;

-          Slaba implicare a părinților în viața școlară și procesul de educare a tinerilor;

-          Declinul demografic;

-          Neâncrederea unor elevi și părinți în beneficiile educației.

 

                                                 RESURSE MATERIALE ȘI FINANCIARE

                             Puncte forte:

-          Starea fizică a spațiilor școlare, căminelor pentru elevi și încadrarea în normele de igienă corespunzătoare;

-          Mobilier școlar nou aproximativ în toate sălile de clasă și camerele din cămin;

-          Existența centrului informational și săli de lectură dotate cu calculatoare, acces nelimitat la Internet, imprimantă, aparat foto digital, bibliotecă;

-          Ambientul școlar agreabil;

-          Resurse extrabugetare.

                          Puncte slabe:

-          Starea fizică a geamurilor la blocul II de studii și cămine;

-          Asigurarea insuficientă cu materiale didactice;

-          Remunerarea cadrelor didactice;

-          Insuficiența mijloacelor tehnice informaționale în fiecare sală de clasă.

                              Oportunități:

-          Venituri provenite din resurse extrabugetare și beneficii rezultate din implicarea în diverse proiecte.

                             Amenințări:

-          Ieșirea cadrelor didactice capabile de performanță din sistem datorită slabei motivații financiare;

-          Resurse materiale și financiare insuficiente pentru întreținerea instituției;

-          Instabilitatea legislativă.

 

                                                       RELAȚIILE CU COMUNITATEA

                     Puncte forte:

-          Parteneriat cu diverse asociații, agenți economici, centre, ONG în vederea instruirii elevilor, profesorilor și implicarea în diferite proiecte;

-          Parteneriat cu instituții de învățământ omoloage;

-          Promovarea constantă pentru promovarea imaginii școlii;

-          Comunicare și schimb de informații permanent prin intermediul Internetului.

                 Puncte slabe:

-          Activități puține desfășurate în școală care implică coparticiparea părinților, agenților economici locali și reprezentanților administrației locale;

-          Legături slabe cu instituțiile de protecție și asistență socială a copilului.

                            Oportunități:

-          Disponibilitatea școlii pentru realizarea acțiunilor de parteneriat în scopul protecției și promovării drepturilor copilului;

-          Colaborarea și implicarea comunității în viața școlii prin investiții și dotări.

                     Amenințări:

-          Incapacitatea școlii de a răspunde la toate cerințele societății;

-          Implicarea redusă a părinților, elevilor și a altor membri ai comunității în munca de voluntariat.

planif. calitate.docx (29,4 kB)