PLAN DE ÎMBUNĂTĂȚIRE A CALITĂȚII ÎN ȘCOALA PROFESIONALĂ COM: ALEXĂNDRENI 2017 - 2018
FACTORII DECISIVI ÎN ASIGURAREA CALITĂȚII
· Atitudine
· Responsabilitate
· Cunoștințe și competențe
· Implicare
· Motivarea tuturor
EDUCAȚIA DE CALITATE
· Promovează învățarea centrată pe elevi;
· Este oferită de instituții responsabile de procesele și serviciile oferite;
· Este orientată pe finalități și formare de competențe profesionale;
· Respectă libertatea academică și are la bază autonomia instituțională;
· Este promovată la toate nivelele și pe toate structurile instituționale;
· Asigură participarea activă a actorilor educaționali și valorizarea resurselor umane;
· Se realizează prin dialog și prin relații de parteneriat;
· Se bazează pe inovație și diversitate;
· Abordează procesul educațional sistemic, integru;
· Are permanent în vizor îmbunătățirea continuă a performanțelor;
· Mizează pe interdependența între furnizorii și beneficiarii implicați în oferta de educație.
CULTURA CALITĂȚII ÎN INSTITUȚIILE DE ÎNVĂȚĂMÎNT PRESUPUNE:
· Responsabilitatea întregii comunități academice pentru calitatea serviciilor oferite;
· Dorința de a se angaja într-un proces de autoevaluare permanentă și îmbunătățire continuă;
· Asigurarea transparenței și acționarea în baza unui set de documente normativ-reglatorii ce vor conține un set de proceduri specifice nivelului 3;
· Responsabilitatea explicită pentru controlul/ evaluarea calității sectorului profesional;
· Acțiuni prompte din partea managerilor pentru corecția neconformităților, lichidarea lacunelor.
Puncte slabe descoperite în urma analizei SWOT:
· Asigurarea insuficientă a cadrelor didactice cu literatură metodică
· Suportul didactic parțial deteriorat, care nu mai corespunde noilor cerințe curriculare necesită renovare
· Insuficiența mijloacelor tehnice informaționale în fiecare sală de clasă
· Slaba motivare financiară a cadrelor didactice pentru desfășurarea unei activități didactice eficiente
· Reticența față de nou și schimbare a unor cadre didactice
· Absenteismul în rândul unor elevi
· Elevi rămași fără supravegherea părinților
· Lipsa motivației de a învăța
Membrii comisiei consideră că, având în vedere specificul contingentului de elevi din învățământul profesional-tehnic trebuie să se urmărească cu prioritate:
1. Reducerea absenteismului și abandonului școlar
2. Implicarea elevilor, părinților și cadrelor didactice în evaluarea procesului instructiv-educativ al școlii
3. Pregătirea eficientă a elevilor pentru examenele de absolvire
Astfel, se vor urmări următoarele obiective:
· A familiariza toate cadrele didactice cu tehnicile de instruire centrate pe elev
· A eficientiza activitățile instructiv-educative desfășurate
· A implica mai activ părinții și elevii în procesul de evaluare
· A promova cadrele didactice și elevii cu performanțe
· A implica profesorii și elevii în diferite proiecte pentru dotarea sălilor de clasă cu material didactic
· A crea condiții optime de lucru pentru elevi și cadre didactice
Domenii care necesită îmbunătățirea calității |
Activitățile de îmbunătățire |
Efecte scontate |
A. CAPACITATE INSTITUȚIONALĂ 1. Existența și funcționarea sistemului de comunicare internă și externă |
- Crearea unei baze de date cu adresele electronice a tuturor cadrelor didactice, a elevilor și a părinților pentru comunicare eficientă; - Crearea și asigurarea funcționării și gestionarea site-ului instituției. |
- Optimizarea circulației informației între școală, profesori, părinți și elevi; - Utilizarea feed-back-ului obținut de la profesori, elevi și părinți pentru ameliorarea calității procesului instructiv-educativ; - Vizibilitatea și promovarea imaginii instituției în mediul online. |
2. Asigurarea securității elevilor |
- Familiarizarea elevilor cu regulamentul de ordine internă a școlii și a regulamentelor cu privire la securitatea și comportamentul în timpul procesului instructiv-educativ și în timpul vacanțelor. |
- Asigurarea climatului de siguranță pentru elevi și personalul școlii, evitarea unor probleme de disciplină, a actelor violente sau huliganice și a eventualelor accidente. |
3. Dotarea și utilizarea spațiilor instituției |
- Optimizarea condițiilor de trai în cămine, săli de clasă prin implicarea în cadrul orelor practice și la finele fiecărui an de studii a elevilor și profesorilor de la specialitățile de tencuitori, electromontori în perfecționarea spațiilor. |
- Satisfacția elevilor și a profesorilor privind accesul la resursele educaționale prin crearea unui ambiant plăcut și eficient în derularea procesului instructiv-educativ |
4. Dotarea cu mijloace de învățământ |
- Asigurarea cadrelor didactice cu literatură metodică prin alocarea a 10 000 lei anual din bugetul instituției; - Implicarea în diferite proiecte pentru dotarea sălilor de clasă cu material didactic tehnic. |
- Modernizarea învățământului, accesibilitatea cunoștințelor, creșterea gradului de înțelegere, facilitatea muncii profesorului și a elevului, centrarea activității pe elev. |
5. Managementul personalului didactic și de conducere |
- Promovarea cadrelor didactice cu performanță; - Asigurarea paticipării cadrelor didactice la cursuri de formare continuă; - Motivarea cadrelor didactice pentru participare la competiții și concursuri; - Recrutarea cadrelor didactice pe măsura necesităților; - Respectarea Regulamentului instituției și sancționarea celor care nu se conformează. |
- Instaurarea unui climat de disciplină, ordine și respect esențial pentru derularea procesului instructiv-educativ; - Creșterea gradului de implicare a profesorilor în toate activitățile școlii; - Lărgirea viziunii și orizontului școlii în privința dezvoltării ulterioare. |
B. EFICACITATEA EDUCAȚIONALĂ 1. Existența parteneriatelor cu reprezentanți ai comunității |
- Organizarea ședințelor cu părinții în cadrul cărora se vor dezbate problemele școlii și modurile de ameliorare a acestora; - Parteneriate educaționale cu diverși agenți în vederea instruirii tinerilor și petrecerea practicii de producere a elevilor; - Parteneriate educaționale cu diverși agenți, asociații, ONG în vederea instruirii profesorilor și pilotarea curriculumului la diverse discipline. |
- Implicarea părinților în procesul educativ al elevilor; - Adaptarea cerințelor școlii la nevoile societății. |
2. Proiectarea și aplicarea curriculumului |
- Elaborarea curriculumurilor pentru stagiile de practică la fiecare profesie; - Elaborarea proiectelor conform Curriculumurilor pentru învățământul profesional-tehnic. |
- Un învățământ stimulativ, motivant, centrat pe elev și nevoile acestuia. |
3. Evaluarea rezultatelor școlare |
- Evaluarea periodică sistematică și unitară; fiecare responsabil de catedră să urmărească periodicitatea notării elevilor de către membrii catedrei și să atragă atenția acolo unde există ramâneri în urmă pentru a remedia din timp problemele; - Transmitera rezultatelor evaluării către părinții elevilor; - Motivarea elevilor pentru învățare prin organizarea de concursuri, olimpiade interne și oferirea diplomelor celor ce se vor evidenția cu rezultate remarcabile. |
- Evitarea discrepanțelor de evaluare de către profesori; - Asigurarea unei ritmicități în notare care să evite aglomerarea spre finalul semestrului sau anului de studii; - Sesizarea din timp a eventualelor ramâneri în urmă sau a pericolelor de nereușită școlară; - Creșterea gradului de implicare a elevilor în activitățile școlii. |
4. Activitatea științifică |
- Utilizarea experienței științifice acumulate în activitatea didactică printr-un invățământ novator, modern, centrat pe elev; - Promovarea și asistența la ore publice în scopul schimbului de experiență și perfecționării activității didactice. |
- Creșterea calității profesionale, metodice, și științifice a cadrelor didactice. |
5. Activitatea metodică a cadrelor didactice |
- Implicarea mai multor profesori în programele de formare continuă. |
- Să nu existe nici un profesor în școală care să nu fi urmat programe de formare continuă în ultimii 5 ani; - Un învățământ modern, centrat pe elev și pe necesitățile acestuia. |
C. MANAGEMENTUL CALITĂȚII 1. Existența și aplicarea procedurilor de autoevaluare instituțională |
- Implicarea profesorilor, elevilor, părinților în procedurile de autoevaluare; - Elaborarea de chestionare proprii care să fie aplicate în școală și prelucrate de CEIAC; - Stabilirea unor proceduri sistematice de evaluare a satisfacției educabililor, părinților și altor membri semnificativi ai comunității în privința activităților esențiale desfășurate în școală. Periodic diriginții pot face o anchetă printre elevi și părinți cu privire la activitatea educațională și condițiile de trai în cămine. Datele vor fi prezentate CEIAC, iar aceasta Consiliului de administrație pentru a se lua măsurile necesare. |
- O evaluare mai obiectivă a școlii care va permite remedierea la timp a problemelor; - Informarea ritmică asupra feed-back-ului din partea elevilor va crește încrederea acestora în școală și în educație respectându-le rolul de beneficiari ai educației. |
2. Evaluarea calității activității corpului profesoral |
- Stabilirea indicatorilor de evaluare a cadrelor didactice prin feed-back-ul primit de la elevi; - Motivarea și recompensarea personalului didactic pentru activitățile extrașcolare și extracurriculare; - Stabilirea unor indicatori de evaluare a cadrelor didactice privind fructificarea participării la programele de formare și dezvoltare profesională, la programele de parteneriat, relația cu elevii. |
- Creșterea calitativă a activității cadrelor didactice; - Implicarea mai profundă a cadrelor didactice în activitățile desfășurate în școală și de către școală; - Diversificarea proiectelor și colaborarea cu alte școli. |
ANALIZA SWOT
OFERTA CURRICULARĂ |
|
Puncte forte: - Activitatea extracurriculară bogată și diversificată pe toate componentele educației - Promovarea noului, inovației și impactul pozitiv al proiectelor naționale, internaționale și locale; - Școala dispune de material curricular (planuri de invățământ, programe, manuale, ghiduri culegeri etc.). |
Puncte slabe: - Asigurarea insuficientă a materialelor didactice; - Asigurarea insuficientă a cadrelor didactice cu literatură metodică; - Suportul didactic parțial depășit nu mai corespunde noilor cerințe curriculare. |
Oportunități: - Creșterea rolului, dar și a responsabilității școlii față de beneficiarii educației, față de societatea civilă și diversificarea implicării acestora în viața societății; - Centrarea demersurilor didactice pe formarea și dezvoltarea competențelor funcționale de bază necesare pentru încadrarea pe piața muncii. |
Amenințări: - Suprasolicitarea elevilor; - Menținerea unei rate de absenteism școlar; - Lipsa de coerență în aplicarea Curriculumului. |
RESURSE UMANE |
|
Puncte forte: - Personal didactic calificat prin cursuri de formare continuă pe toate componentele activității didactice; - Ponderea cadrelor didactice titulare de master și grad didactic; - Climat educațional deschis, stimulativ datorită relațiilor interpersonale deschise; - Lipsa conflictelor majore; - Număr considerabil de elevi premianți la diverse concursuri și festivaluri naționale și regionale; - Rata considerabilă de încadrare în câmpul muncii a absolvenților școlii. |
Puncte slabe: - Inerția unor cadre didactice în acceptarea noului și, în special, în regândirea relației profesor-elev; - Frecvența elevilor, numărul mare de absențe motivate și nemotivate; - Elevi rămași fără supravegherea părinților. |
Oportunități: - Varietatea cursurilor de formare și perfecționare organizate; - Posibilități de motivare, stimulare a cadrelor didactice. |
Amenințări: - Fluctuația cadreor didactice; - Diminuarea motivației elevilor pentru învățătură; - Slaba implicare a părinților în viața școlară și procesul de educare a tinerilor; - Declinul demografic; - Neâncrederea unor elevi și părinți în beneficiile educației. |
RESURSE MATERIALE ȘI FINANCIARE |
|
Puncte forte: - Starea fizică a spațiilor școlare, căminelor pentru elevi și încadrarea în normele de igienă corespunzătoare; - Mobilier școlar nou aproximativ în toate sălile de clasă și camerele din cămin; - Existența centrului informational și săli de lectură dotate cu calculatoare, acces nelimitat la Internet, imprimantă, aparat foto digital, bibliotecă; - Ambientul școlar agreabil; - Resurse extrabugetare. |
Puncte slabe: - Starea fizică a geamurilor la blocul II de studii și cămine; - Asigurarea insuficientă cu materiale didactice; - Remunerarea cadrelor didactice; - Insuficiența mijloacelor tehnice informaționale în fiecare sală de clasă. |
Oportunități: - Venituri provenite din resurse extrabugetare și beneficii rezultate din implicarea în diverse proiecte. |
Amenințări: - Ieșirea cadrelor didactice capabile de performanță din sistem datorită slabei motivații financiare; - Resurse materiale și financiare insuficiente pentru întreținerea instituției; - Instabilitatea legislativă. |
RELAȚIILE CU COMUNITATEA |
|
Puncte forte: - Parteneriat cu diverse asociații, agenți economici, centre, ONG în vederea instruirii elevilor, profesorilor și implicarea în diferite proiecte; - Parteneriat cu instituții de învățământ omoloage; - Promovarea constantă pentru promovarea imaginii școlii; - Comunicare și schimb de informații permanent prin intermediul Internetului. |
Puncte slabe: - Activități puține desfășurate în școală care implică coparticiparea părinților, agenților economici locali și reprezentanților administrației locale; - Legături slabe cu instituțiile de protecție și asistență socială a copilului. |
Oportunități: - Disponibilitatea școlii pentru realizarea acțiunilor de parteneriat în scopul protecției și promovării drepturilor copilului; - Colaborarea și implicarea comunității în viața școlii prin investiții și dotări. |
Amenințări: - Incapacitatea școlii de a răspunde la toate cerințele societății; - Implicarea redusă a părinților, elevilor și a altor membri ai comunității în munca de voluntariat. |
planif. calitate.docx (29,4 kB)