PLAN OPERAȚIONAL ANUAL DE ASIGURARE ȘI ÎMBUNĂTĂȚIRE A CALITĂȚII 2017-2018
MINISTERUL EDUCAȚIEI CULTURII ȘI CERCETĂRII AL REPUBLICII MOLDOVA
PLAN
OPERAȚIONAL ANUAL DE ASIGURARE ȘI ÎMBUNĂTĂȚIRE A CALITĂȚII
ÎN ȘCOALA PROFESIONALĂ COM: ALEXĂNDRENI
2017 - 2018
A elaborat: Vrabii Elena, șeful secției de asigurare a calității
Aprobat în ședința Consiliului Administrativ
Din data ____________________
Pavliuțcaia Valentina, director _________________________
FACTORII DECISIVI ÎN ASIGURAREA CALITĂȚII
- Atitudine
- Responsabilitate
- Cunoștințe și competențe
- Implicare
- Motivarea tuturor
EDUCAȚIA DE CALITATE
- Promovează învățarea centrată pe elevi;
- Este oferită de instituții responsabile de procesele și serviciile oferite;
- Este orientată pe finalități și formare de competențe profesionale;
- Respectă libertatea academică și are la bază autonomia instituțională;
- Este promovată la toate nivelele și pe toate structurile instituționale;
- Asigură participarea activă a actorilor educaționali și valorizarea resurselor umane;
- Se realizează prin dialog și prin relații de parteneriat;
- Se bazează pe inovație și diversitate;
- Abordează procesul educațional sistemic, integru;
- Are permanent în vizor îmbunătățirea continuă a performanțelor;
- Mizează pe interdependența între furnizorii și beneficiarii implicați în oferta de educație.
CULTURA CALITĂȚII ÎN INSTITUȚIILE DE ÎNVĂȚĂMÎNT PRESUPUNE:
- Responsabilitatea întregii comunități academice pentru calitatea serviciilor oferite;
- Dorința de a se angaja într-un proces de autoevaluare permanentă și îmbunătățire continuă;
- Asigurarea transparenței și acționarea în baza unui set de documente normativ-reglatorii ce vor conține un set de proceduri specifice nivelului 3;
- Responsabilitatea explicită pentru controlul/ evaluarea calității sectorului profesional;
- Acțiuni prompte din partea managerilor pentru corecția neconformităților, lichidarea lacunelor.
Puncte slabe descoperite în urma analizei SWOT:
- Asigurarea insuficientă a cadrelor didactice cu literatură metodică
- Suportul didactic parțial deteriorat, care nu mai corespunde noilor cerințe curriculare necesită renovare
- Insuficiența mijloacelor tehnice informaționale în fiecare sală de clasă
- Slaba motivare financiară a cadrelor didactice pentru desfășurarea unei activități didactice eficiente
- Reticența față de nou și schimbare a unor cadre didactice
- Absenteismul în rândul unor elevi
- Elevi rămași fără supravegherea părinților
- Lipsa motivației de a învăța
Membrii comisiei consideră că, având în vedere specificul contingentului de elevi din învățământul profesional-tehnic trebuie să se urmărească cu prioritate:
- Reducerea absenteismului și abandonului școlar
- Implicarea elevilor, părinților și cadrelor didactice în evaluarea procesului instructiv-educativ al școlii
- Pregătirea eficientă a elevilor pentru examenele de absolvire
Astfel, se vor urmări următoarele obiective:
- A familiariza toate cadrele didactice cu tehnicile de instruire centrate pe elev
- A eficientiza activitățile instructiv-educative desfășurate
- A implica mai activ părinții și elevii în procesul de evaluare
- A promova cadrele didactice și elevii cu performanțe
- A implica profesorii și elevii în diferite proiecte pentru dotarea sălilor de clasă cu material didactic
- A crea condiții optime de lucru pentru elevi și cadre didactice
Acțiuni |
Responsabili |
Termen |
Efecte scontate |
|
|||
Organizarea și eficientizarea sistemului intern de asigurare a calității |
|
||||||
1.Studierea Ghidului Managementului Calității în învățământul profesional tehnic |
Șeful secției calitate |
Septembrie - ianuarie |
Informarea cu privire procedura de implementare a sistemului de asigurare a calității în ȘP Alexăndreni |
|
|||
2.Participarea la ateliere de lucru cu privire la Implementarea sistemului de asigurare a calității în instituțiile de învățământ profesional tehnic |
Șeful secției calitate. Directorul |
Septembrie - ianuarie |
|||||
3. Crearea Comisiei de Evaluare Internă și Asigurare a Calității |
Consiliul Profesoral |
Februarie |
Existența unui organ legal responsabil de implementarea sistemului de asigurare a calității în ȘP Alexăn |
||||
4. Realizarea analizei SWOT |
CEIAC
|
Martie |
Analiză a mediului intern și extern ale ȘP Alexăndreni din perspectiva ofertei curriculare, resurselor umane, resurselor m |
||||
|
|
|
resurselor materiale și financiare, relațiilor cu comunitatea. |
. |
|||
5. Elaborarea Regulamentului de organizare și funcționare al CEIAC |
CEIAC |
Martie |
Aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al CEIAC de către Consiliul Profesoral |
||||
6. Elaborarea Strategiei de evaluare internă și asigurare a calității |
CEIAC
|
Martie
|
Aprobarea Strategiei de evaluare internă și asigurare a calității de către Consiliul Profesoral |
||||
Dotarea și utilizarea spațiilor instituției |
|||||||
7. Optimizarea condițiilor de trai în cămine, săli de clasă prin implicarea în cadrul orelor practice și a stagiilor de practică a elevilor și profesorilor de la specialitățile de tencuitori, electromontori în perfecționarea spațiilor. |
Maiștrii – instructori Administrator patrimoniu Intendent al căminelor Intendent al blocurilor de studii
|
Martie - iunie
|
Satisfacția elevilor și a cadrelor didactice privind accesul la resursele educaționale prin crearea unui mediu ambiant plăcut și corespunzător pentru derularea unui proces instructiv-educativ de calitate.
|
||||
8. Efectuarea lucrărilor de construcție și reparație ale căminelor și blocurilor de studii. |
Administrator patrimoniu Intendent al căminelor Intendent al blocurilor de studii Personalul auxiliar |
Pe parcursul anului |
|||||
9.Chestionarea elevilor ce locuiesc în cămin. |
CEIAC
|
Aprilie |
Stabilirea nivelului de satisfacere a elevilor referitor la condițiile de trai în cămine. |
||||
Dezvoltarea marketingului educațional și promovarea imaginii instituției |
|
||||||
10.Gestionarea site-ului școlii și a profilelor școlii pe rețelele de socializare |
Profesorul de informatică Cadrele didactice |
Pe parcursul anului |
Vizibilitatea instituției în mediul online |
|
|||
11.Elaborarea de materiale demonstrative cu informații despre ȘP Alexăndreni |
Directorul adjunct Șef secție practică Profesorul de informatică |
Martie - Aprilie |
Postere, pliante calitative pentru promovarea imaginii școlii |
|
|||
12.Vizite în gimnaziile din raioanele apropiate |
Cadrele didactice Directorul adjunct Șef secție practică |
Martie - mai |
Promovarea imaginii școlii și a ofertei educaționale claselor a 9-a din gimnazii |
|
|||
Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice |
|
||||||
13.Delegarea cadrelor didactice pentru instruirea în cadrul proiectului CONSEPT organizat de fundația LED și UTM |
Director Director adjunct |
Pe parcursul anului |
Un învățământ profesional tehnic modern, centrat pe elev, și pe necesitățile acestuia |
|
|||
14.Urmărirea formării continuie a tuturor cadrelor didactice cu frecvența o dată la 5 ani |
Director adjunct |
Periodic |
Cadre didactice profesioniste și bine instruite |
|
|||
15.Monitorizarea procesului de atestare a cadrelor didactice care au solicitat să fie evaluate în anul curent de studii |
Director Director adjunct Consiliu profesoral |
Pe parcursul anului |
Evaluarea cadrelor didactice pentru conferirea sau confirmarea gradului didactic |
|
|||
Organizarea și desfășurarea stagiilor de practică |
|
||||||
16. Elaborarea curriculumurilor pentru stagiile de practică la fiecare profesie |
Maiștrii-instructori |
Februarie - martie |
Un învățământ stimulativ, motivant, centrat pe elev și nevoile acestuia. |
|
|||
17. Stabilirea acordurilor de parteneriat dintre agenții economici și ȘP Alexăndreni în vederea repartizării la unitatea economică a elevilor în perioada stagiilor de practică |
Director Șef secție practică Maiștri-instructori |
Periodic |
Instruirea elevilor într-un mediu corespunzător profesiei |
|
|||
18.Încheierea contractelor dintre ȘP Alexăndreni și agenții economici cu privire la desfășurarea stagiului de practică |
Director Șef secție practică Maiștrii-instructori Agenții economici Elevii |
Martie - mai |
|
||||
18.Analiza documentației completate de elev și de agentul economic cu privire la calitatea desfășurării stagiului de practică |
Șef secție practică Maiștrii-instructori |
Iunie - iulie |
Evaluarea elevului pe parcursul stagiului de practică și stabilirea nivelului de satisfacție al aelevului și al agentului economic |
|
|||